Anvisningar
Läs anvisningarna för hur du förbereder dig inför provet i fråga innan du kommer till undersökningen.
Mer information
Tidsbokning +
SYNLAB har ett omfattande utbud av laboratorieundersökningar och bilddiagnostiska metoder. I de flesta av våra tjänster kan du hantera ärenden med eller utan undersökningsremiss.
Du kan boka tid för undersökningar på webben eller genom att ringa vår kundtjänst.
Tidsbokning per telefon vardagar kl. 7.30–18.00 och lördagar kl. 10–14, tfn 010 326 3260 (lna/msa).
Tidsbokningen ska alltid göras med uppgifterna om den person som undersökningen gäller: till exempel barnets egen personbeteckning – inte förälderns.
Anvisningar för tidsbokning för SHVS-studerande
Du kan boka tid för undersökningar på webben eller genom att ringa vår kundtjänst.
Tidsbokning per telefon vardagar kl. 7.30–18.00 och lördagar kl. 10–14, tfn 010 326 3260 (lna/msa).
Tidsbokningen ska alltid göras med uppgifterna om den person som undersökningen gäller: till exempel barnets egen personbeteckning – inte förälderns.
Anvisningar för tidsbokning för SHVS-studerande
Ombokning och avbokning av tid +
Om du vill boka om eller avboka din tid gör du det enklast genom att logga in i webbtjänsten. Om du vill kan du också ringa vår kundtjänst på 010 326 3260 (lna/msa).
Tiden ska bokas om eller avbokas senast 24 timmar före besökets början.
För en tid som inte avbokats eller som avbokats mindre än 24 timmar före undersökningen är vi tvungna att debitera en avgift enligt prislistan.
Du kan ändra eller avboka en tid för screeningmammografi genom att logga in på webbtjänsten.
Avbokning av SHVS-tid
Tiden ska bokas om eller avbokas senast 24 timmar före besökets början.
För en tid som inte avbokats eller som avbokats mindre än 24 timmar före undersökningen är vi tvungna att debitera en avgift enligt prislistan.
Du kan ändra eller avboka en tid för screeningmammografi genom att logga in på webbtjänsten.
Avbokning av SHVS-tid
Betalningssätt och prislista +
På SYNLAB kan du använda en mängd olika betalningssätt.
- Nätbetalning/digital betalning: nätbanksbetalning, kortbetalning samt MobilePay
- Bank- och kreditkort: Master Card, Visa, Diners Club (Obs. inte American Express)
- Epassi och Smartum
- SYNLAB-presentkort
- Elektroniskt presentkort som kan köpas på webbplatsen
- Betalningsförbindelse eller rätt till direktfakturering från en annan tjänsteleverantör eller ett försäkringsbolag
- Sjukkassans faktureringsrätt
- Pappersfaktura (Ges i undantagsfall. Faktureringstillägg 4,90 e läggs till fakturan.)
Vi hanterar inte kontanter. Serviceavgiften och Kanta-avgiften läggs till i priset för undersökningarna.
Prisuppgifterna hittar du på sidan Prislista.
- Nätbetalning/digital betalning: nätbanksbetalning, kortbetalning samt MobilePay
- Bank- och kreditkort: Master Card, Visa, Diners Club (Obs. inte American Express)
- Epassi och Smartum
- SYNLAB-presentkort
- Elektroniskt presentkort som kan köpas på webbplatsen
- Betalningsförbindelse eller rätt till direktfakturering från en annan tjänsteleverantör eller ett försäkringsbolag
- Sjukkassans faktureringsrätt
- Pappersfaktura (Ges i undantagsfall. Faktureringstillägg 4,90 e läggs till fakturan.)
Vi hanterar inte kontanter. Serviceavgiften och Kanta-avgiften läggs till i priset för undersökningarna.
Prisuppgifterna hittar du på sidan Prislista.
Anvisningar och mer information +
Läs anvisningarna för hur du förbereder dig inför provet i fråga innan du kommer till undersökningen.
Anländ 15 minuter före bokad tid.
När du kommer till undersökningen ska du ta med dig:
- identitetsbevis med foto
- eventuell ursprunglig remiss på papper
- försäkringsbolagets betalningsförbindelse, om försäkringsbolaget betalar fakturan.
Vänligen ta inte med ditt sällskapsdjur till vårt verksamhetsställe. Ledarhundar är välkomna.
Verksamhetsställenas öppettider och ankomstanvisningar
SYNLABs Användarvillkor och dataskyddsbeskrivning
Anländ 15 minuter före bokad tid.
När du kommer till undersökningen ska du ta med dig:
- identitetsbevis med foto
- eventuell ursprunglig remiss på papper
- försäkringsbolagets betalningsförbindelse, om försäkringsbolaget betalar fakturan.
Vänligen ta inte med ditt sällskapsdjur till vårt verksamhetsställe. Ledarhundar är välkomna.
Verksamhetsställenas öppettider och ankomstanvisningar
SYNLABs Användarvillkor och dataskyddsbeskrivning
Resultat +
Efter undersökningen ser du resultaten i webbtjänsten och MittKanta ofta redan samma dag, men senast inom 3 vardagar.
Begäran om bildöverföring kan göras via denna länk.
Begäran om bildöverföring kan göras via denna länk.
Respons och kontakt +
Din respons är viktig för oss. Du kan fylla i responsblanketten via denna länk. Vi svarar så snabbt som möjligt.
Du kan också lämna en begäran om kontakt via e-post info@synlab.fi. Vi svarar dig inom 1–3 vardagar.
I brådskande ärenden rekommenderar vi att du kontaktar vår kundtjänst per telefon på 010 326 3260 (lna/msa). Vår kundtjänst är öppen vardagar 7.30–18.00 och lördagar 10–14.
Observera att du inte ska skicka konfidentiella eller känsliga uppgifter, såsom personbeteckning eller hälsouppgifter, via e-post eller webbformulär.
Dataskyddsombud
Konsumenter och företagskunder kan kontakta dataskyddsombudet direkt i frågor som rör behandlingen av uppgifter. Dataskyddsombudets e-postadress: tietosuojavastaava@synlab.fi.
Patientombud
Från och med 1.1.2024 upphör patientombudsverksamheten hos privata tjänsteproducenter och överförs till välfärdsområdena. Samtidigt ändras patientombudsmannens titel till patientombud.
Efter ändringen kan du kontakta välfärdsområdets patientombud. Kontaktuppgifterna hittar du på webbplatsen för det välfärdsområde vars verksamhetsställe du har besökt. Du kan också kontrollera kontaktuppgifterna till patientombudet i din kommun i Suomi.fi-tjänsten.
Om du funderar på något som gäller besöket eller om du är missnöjd med din vård, är det bäst att i första hand utreda frågan med den person som ansvarar för verksamheten på enheten som vårdat dig. Ofta kan saker lösas och korrigeras genom diskussion.
Du kan också skicka oss respons via e-post till info@synlab.fi. Skicka inte känsliga uppgifter (t.ex. din personbeteckning) via e-post.
Du kan också lämna en begäran om kontakt via e-post info@synlab.fi. Vi svarar dig inom 1–3 vardagar.
I brådskande ärenden rekommenderar vi att du kontaktar vår kundtjänst per telefon på 010 326 3260 (lna/msa). Vår kundtjänst är öppen vardagar 7.30–18.00 och lördagar 10–14.
Observera att du inte ska skicka konfidentiella eller känsliga uppgifter, såsom personbeteckning eller hälsouppgifter, via e-post eller webbformulär.
Dataskyddsombud
Konsumenter och företagskunder kan kontakta dataskyddsombudet direkt i frågor som rör behandlingen av uppgifter. Dataskyddsombudets e-postadress: tietosuojavastaava@synlab.fi.
Patientombud
Från och med 1.1.2024 upphör patientombudsverksamheten hos privata tjänsteproducenter och överförs till välfärdsområdena. Samtidigt ändras patientombudsmannens titel till patientombud.
Efter ändringen kan du kontakta välfärdsområdets patientombud. Kontaktuppgifterna hittar du på webbplatsen för det välfärdsområde vars verksamhetsställe du har besökt. Du kan också kontrollera kontaktuppgifterna till patientombudet i din kommun i Suomi.fi-tjänsten.
Om du funderar på något som gäller besöket eller om du är missnöjd med din vård, är det bäst att i första hand utreda frågan med den person som ansvarar för verksamheten på enheten som vårdat dig. Ofta kan saker lösas och korrigeras genom diskussion.
Du kan också skicka oss respons via e-post till info@synlab.fi. Skicka inte känsliga uppgifter (t.ex. din personbeteckning) via e-post.
Vanliga frågor +
Läs Vanliga frågor