Vanliga frågor
Vad kostar samtalet?
Mobilsamtalsavgift (msa) för mobilsamtal och lokalnätsavgift (lna) för samtal med fast telefon. Samtalspriset bestäms utifrån abonnemangsavtalet för den som ringer.
Hur får jag undersökningsresultaten?
Du får ett meddelande via e-post när du kan se resultaten i webbtjänsten. Om du inte har uppgett någon e-postadress i dina uppgifter ska du själv följa upp när resultaten är klara. Du kan se resultaten i webbtjänsten och i MittKanta när de är klara.
Kommer resultaten till MittKanta?
SYNLAB har börjat med Kanta-arkivering 21.8.2023 och resultaten kommer i fortsättningen att finnas tillgängliga också i MittKanta.
Kan jag hantera ärenden för någon annans räkning?
En myndig person som har rättshandlingsförmåga och förstår saken kan befullmäktiga en annan vuxen att agera för hens räkning. Befullmäktigandet görs med en fullmakt. I fullmakten ska man ange exakt vilket ärende patienten har gett sitt samtycke till för hantering.
Var kan jag se barnets resultat?
När man uträttar ärenden för en minderårigs räkning skickas barnets undersökningsresultat till hemadressen, som kontrollerats i samband med besöket, eller till en annan aktör inom hälso- och sjukvården. Föräldern kan också se resultaten i MittKanta om den minderårige har gett sitt samtycke till det.
Vem vidarebefordrar utlåtandet till den behandlande vårdgivaren?
Kunden ska lämna in utlåtandet om undersökningen till den behandlande vårdgivaren. Utlåtandet syns också i MittKanta. SYNLAB vidarebefordrar utlåtandet till avtalsparternas system enligt överenskommelse.
Vad ska jag göra efter undersökningen?
Efter undersökningen får du ett utlåtande om resultaten. Om du behöver hjälp med den fortsatta vården ber vi dig kontakta din egen läkare.
Vad ska jag göra om det finns något avvikande i utlåtandet eller undersökningarna?
Om resultaten är avvikande rekommenderar vi att du uppsöker en läkare som hjälper dig att tolka resultaten och utreder behovet av vård och fortsatta undersökningar.
Med vilken remiss får jag ersättning från FPA?
FPA-ersättning ges endast vid de undersökningar med remiss som gäller psykisk hälsa och munvård och som har ordinerats av en specialistläkare inom psykiatri, specialistläkare inom mun- och käkkirurgi eller tandläkare. För dessa undersökningar kan kunden själv ansöka om ersättning direkt hos FPA.
Kan jag komma utan tidsbokning?
Du bör boka en tid för undersökningen. Det finns emellertid många tillgängliga tider, ofta till och med samma dag.
Var hittar jag prislistorna för undersökningarna?
Aktuella priser finns på vår webbplats under menyn Prislista.
Räcker körkortet som ett fotoförsett identitetsbevis?
Ja, det räcker.
När måste tiden senast avbokas för att undvika en avgift?
Den bokade tiden måste avbokas senast 24 timmar före bokningen. För en tid som inte avbokats är vi tvungna att ta ut en avgift.
Kan jag betala med Epassi eller Smartum?
Ja, Epassi och Smartum ingår i våra betalningsalternativ.